Opel Corsa
De când publicitatea s-a “maturizat”, copywriterii au încetat să-ți mai vândă mașina, ci iluzia că vei fi fericit dacă o vei cumpăra. Păi ai văzut tu vreo reclamă auto în care vremea este urâtă, șoseaua plină de gropi, semafoare pe roșu timp de 90 secunde, trafic congestionat (poate că de-asta nu se filmează reclame pe DN1), prețul benzinei bate spre 6 lei/litru la pompă, iar șoferul este un sedentar nefericit care și-ar fi dorit de fapt o mașină mai scumpă? Eu sigur n-am văzut.

Mașina și bicicleta - un clișeu în materialele promoționale

Mașina și bicicleta – clișeul din materialele promoționale

Dimpotrivă, în reclame drumul este perfect, nu e aglomerat, are viraje line care te îmbie să conduci de plăcere, un decor pitoresc, afară este o vreme superbă, iar cel de la volan este cel mai fericit dintre pământeni. Uneori, șoferul apare împreună cu familia sa împlinită, mașina contribuind serios la starea de spirit a consoartei și/sau a copiilor, iar experiența călătoriei rutiere este o mare bucurie pentru cei mari și cei mici.

Dar există așa ceva în realitate? La fel ca elefantul alb: unii norocoși l-au cunoscut, dar tu probabil că nu-l vei întâlni vreodată pe parcursul vieții tale.

La aproape toate mașinile familiale (de la berline compacte, break-uri, până la SUV-uri și camionete), un clișeu pe care îl regăsim aproape fără excepție în imaginile oficiale de prezentare din mapele de presă ale producătorilor auto este bicicleta așezată în mașină, eventual cu bancheta spate rabatată.

Fotografie nelipsită din orice mapă de prezentare

O fotografie nelipsită din orice mapă de prezentare

Pe lăngă ideea de spațiu interior pe care ți-o induce imaginea unei biciclete, despre care toată lumea știe ca măsoară aproape doi metri de la extremitatea roții față până la cea din spate, ea are și valoare de simbol în acest context. Fiind un mijloc de deplasare eco friendly, bicicleta duce cu gândul la ideea de sport practicat în aer liber și la caracterul celui de la volan.

Așadar, șoferul nu este un tip al cărui fund a luat forma scaunului mașinii, ci un om activ, cu poftă de viață și succes în societate, bucuros că a făcut o alegere mai deșteaptă decât alții. El caută aerul curat pentru activități recreative, cum ar fi mersul cu bicicleta pe poteci de munte. Cu alte cuvinte, producătorii auto evită ca tu să te simți vinovat că îți cumperi mașină și probabil în scurt timp vei deveni dependent de ea pentru orice mic drum ai avea de făcut, indiferent că destinația ta este la doi pași. De-asta spun că reclamele au divorțat de mult de realitate și nu îți mai vând un produs, ci promisiunea unui stil de viață mai bun pe care ți-l dorești.

Psihologic vorbind, imaginea bicicletei este abil exploatată în reclamele pentru mașini, deoarece ea reprezintă în subconștientul multora dintre noi ideea de independență a celui care o utilizează (vezi postul Bicicleta metafizică), pentru că mișcarea nu depinde decât de forța proprie și nu de un ajutor extern. Cei care interpretează visele o dau ca fiind de bun augur, o metaforă a ritmului vieții: merge doar înainte, fără marșarier. Iată cât de multe imagini de prezentare mizează pe bicicletă ca simbol:

NorthAmerica 2001 Pontiac Aztek 01geneva xtype The Nevada Passage Land Rover G4 Challenge 2008 01geneva xtype 2007 Yukon Bike Carrier Chevrolet Cavalier 2003 Ford Ranger Saab 9-5 Wagon Volvo concept-car Kona Mountain Bike Edition Ford Focus Hummerbike VW Golf break bicicleta in portbagaj Volvo Bicycle Holder