Michelin Pilot Sport 3O mare pasiune a mea este sportul cu motor (apropo, vezi și celălalt blog al meu – Rally Racing), iar printre satisfacțiile pe care le-am trăit în această viață a fost faptul că am stat aproape de un mare număr de piloți de curse din România și nu numai. De la fiecare am învățat câte ceva util, iar toate acestea m-au făcut să fiu un șofer mai bun, fără a fi vitezoman sau a avea ambiții înspre pilotajul sportiv. Cei care îmi citesc blogul știu că îmi consum adrenalina în competițiile de mountain-bike.

Acum când cunosc bine cât de important este să ai cauciucurile potrivite în condițiile meteo și pe mașina potrivită, mi se pare iresponsabil un tip care investește bani într-o mașină puternică, fie ea mai veche și la mâna a doua, dar se zgârcește când vine vorba de anvelope. Să rulezi cu 200 km/h pe autostradă cu cauciucuri garantate de producător doar până la 160 km/h este un act de cea mai pură demență, având în vedere cât de multe lucruri nasoale se pot întâmpla în perspectiva foarte probabilă a unei explozii de cauciuc la viteză mare. Iată doar câteva argumente care îmi vin în minte:

I. În primul rând, vorbim de frecarea dintre anvelopă și asfalt, care produce căldură. Cu cât viteza de rulare o depășește mai mult pe cea maxim autorizată de producător, cu atât nivelul frecării și mai ales al căldurii trece de limita suportată de compoziția cauciucului respectiv. Excesul de căldură poate topi pur și simplu cauciucul, iar de aici până la explozie nu este decât un singur pas.

II. Să presupunem că nu este foarte cald la nivelul asfaltului în momentul în care ți-a venit pofta să rulezi cu 200 km/h pe cauciucuri garantate de producător până la cel mult 160 km/h. Chiar și așa, te expui unui mare pericol, pentru că un pneu este supus la o forță centrifugă uriașă atunci când este utilizat de viteze ridicate. Iar dacă această forță este cu mult mai mare decât cea pentru care a fost concepută acea anvelopă sunt șanse mari ca structura internă de rezistență să se deformeze. Și când benzile de siguranță din interior (fie ele din sârmă sau pânză) nu mai sunt la locul lor, iar presiunea împinge cu putere aerul către exterior, atunci să te ții explozie!

III. Hai să zicem că ai noroc cu carul sau că unele anvelope de marcă sunt foarte bine construite de către producătorii lor și au o marjă de siguranță destul de mare atunci când vine vorba de excesul de căldură din frecare sau de deformarea structurii interne de rezistență. Ce se întâmplă atunci când un pneu obișnuit este folosit la viteze la care ar fi obligatoriu un pneu sport? Păi se întâmplă că anvelopa se balonează pe linia ei mediană, tot din cauza forței centrifuge, iar contactul cu asfaltul („pata de contact”) va fi pe o suprafață mult mai îngustă decât lățimea anvelopei. Practic, toată sarcina de a ține mașina pe șosea va reveni acelei mici părți din banda de rulare, care este astfel expusă unei uzuri brutale și riscului de a ceda. Ca să nu mai spun că deformarea la exterior poate deveni permanentă.

Michelin este furnizor exclusiv în WRC

Michelin este furnizor exclusiv de pneuri în C.M. de Raliuri (WRC)

Iată deci numai primele trei argumente la care mă pot gândi atunci când mă gândesc la ce ar putea să meargă prost dacă folosești o anvelopă total neadecvată mașinii tale sau stilului tău de condus. Concluzia ar fi că nu merită să te expui atâtor pericole și că nu te poți numi un șofer bun dacă nu le iei în calcul înainte să pleci la drum lung. Un cauciuc construit pentru performanță și pentru viteze mari este de regulă mult mai lat decât unul obișnuit (ca să prevină balonarea), materialul din care este făcut are o compoziție rezistentă la temperaturile mari generate de frecarea cu asfaltul, iar structura sa internă este de așa natură încât să nu cedeze la forțele centrifuge care acționează nu doar asupra benzii de rulare (atunci când rulezi în linie dreaptă), ci și asupra pereților laterali ai pneului (deosebit de important ca să nu dejanteze la viraje). Michelin este un astfel de producător cu pedigree îm motorsport, în care poți avea absolută încredere atunci când îți alegi un pneu performant ca să „încalți” mașina de stradă. De departe cel mai bun raport calitate/preț pentru astfel de cerințe dinamice îl găsești în gama Michelin Pilot Sport, atât pentru vară, cât și pentru iarnă. Având în vedere câte victorii a obținut în Formula 1 și WRC, dacă este în lume vreun producător de cauciucuri care să înțeleagă performanța sportivă, acela e Michelin.