borcane-dulceata+dovleacNu este un secret pentru nimeni că noi ca țară avem o imagine proastă în exterior. N-am citit vreun studiu pe tema aceasta, dar sunt sigur că avem o imagine proastă și în interior. Și mă întreb dacă oare cele două aspect nu sunt cumva interconectate. Când noi înșine desconsiderăm cele mai multe dintre produsele și brandurile românești de pe piață, uneori fără un motiv rațional, cum am putea avea pretenția ca străinii să ni le aprecieze? Nu vreau să pic în patima naționalismului, spunând că tot ce e românesc este bun (chiar nu cred în așa ceva), însă vreau să văd produse și branduri românești apreciate în primul rând în țară și abia în al doilea rând în afară, ca o consecință logică a celui dintâi.

Un brand românesc puternic ar trebui să întruchipeze valori neaoşe şi un know-how local. De aceea nu consider că Dacia ar mai fi în prezent un brand românesc, pentru că de fapt produce în România mașini franțuzești low-cost pentru piața europeană. Ceea ce nu este un lucru rău în sine, numai că pe acest considerent aș încadra Dacia la branduri internaționale mai degrabă decât la cele românești.

Toamna trecută m-a bucurat să regăsesc în topul 50 cele mai puternice branduri românești în 2012, studiu realizat de către Unlock Market Research pentru revista Biz, trei autentice branduri românești între primele zece: Gerovital, Plafar sau Napolact. Am un respect deosebit pentru fiecare dintre aceste trei mărci autohtone, nu atât prin prisma tradiției, căci toate au fost înființate în România socialistă, cât mai ales pentru că nu s-au „devalorizat” în timp și nu au pierdut încrederea consumatorului în favoarea produselor concurente străine care au pătruns agresiv pe piața noastră începând cu anii ’90.

Contează prea puțin pentru mine faptul că Napolact se află în proprietatea unei companii olandeze, atâta vreme cât s-a poziționat ca un producător de lactate tradiționale și comunică făcând apel la valori românești. Românesc get-beget, brandul Plafar simbolizează industrializarea leacurilor băbești din popor, cu o tușă medical-științifică și cu garanția că nu te otrăvești cu o fiertură de vrăjitoare. În timp ce brandul Gerovital vorbește de la sine despre cercetarea românească, despre formula de basm a „tinereții fără bătrânețe”, care a încununat cariera unei persoane ca Ana Aslan.

Logo-ul este un aspect la care mai trebuie muncit

Logo-ul este un aspect la care mai trebuie muncit

Mi-aș dedica tot restul vieții profesionale unui brand în care cred și pe care l-aș vedea ajungând departe, poate chiar depășind granițele României. Și anume brandul Delicatese Zimbru, despre care v-am relatat deja săptămâna trecută. La trei ani de la începerea activității de producție și vânzare a dulcețurilor și siropurilor naturale, din fructe cultivate de noi înșine utilizând numai metodele agriculturii tradiționale, în 2013 mi-aș dori ca această afacere a familiei să se dezvolte și să ofere satisfacțiile muncii și pasiunii investite.

Sunt deplin conștient că pentru un business de succes este nevoie de mai mult decât muncă și pasiune. Pe măsură ce am tot urmat cursuri de antreprenoriat și managementul afacerii, mi-am dat seama cât de important este să-ți construiești un brand solid. O imagine pe care o vinzi clienților odată cu produsul. O imagine fără de care uneori clienții nu-ți cumpără produsul. De aceea, ne-am înscris brandul Delicatese Zimbru în competiția Cel Mai Promițător Brand Românesc, pe care sper să o câștigăm anul acesta, pentru că ar însemna un mare pas înainte să beneficiem de aportul unei agenții de branding, prin prisma soluțiilor pe care ni le-ar oferi în dezvoltarea afacerii. Mai ales în domeniul creării unei identități care să te diferențieze de concurență, al creșterii notorietății brandului sau al promovării produsului pe o piață încă prea firavă.