Un set de anvelope bune costă al naibii de mult și este firesc să vrei să le ții cât mai mulți kilometri în starea optimă de rulare. Dacă tot ai fost deștept făcând investiția în cauciucuri ca lumea și nu te-ai zgârcit cumpărând niște mizerii asiatice, ar fi păcat să le strici aiurea înainte de vreme. Să plecăm de la premisa că ești un șofer cu mintea întreagă, care nu face burnout, drift-uri, cerculețe pe asfalt, nu pleacă de la fiecare semafor cu scârț de roți și nu frânează tare în ultimul moment când se face roșu.

Atunci când întreții corect cauciucurile nu doar eviți uzura lor prematură, ci păstrezi întreaga mașină în parametrii de funcționare. Spre exemplu, anvelopele dezumflate (adică sub presiunea recomandată de producător) afectează negativ performanțele mașinii, iar aici nu mă refer doar la accelerația 0-100 km/h, ci mai ales la capacitatea de frânare și la răspunsul mașinii când schimbi direcția. Respectiv siguranța activă a mașinii tale. Ca să nu mai vorbesc de consumul de carburant, care crește chiar și cu peste 20% atunci când rulezi cu cauciucurile prea moi. Pe de altă parte, o presiune prea mare în anvelope determină uzura neuniformă și strică amortizoarele, pentru că pneul își pierde elasticitatea.

Presiunea se verifică în fiecare lună cu un manometru

Presiunea se verifică în fiecare lună cu un manometru

Este de multe ori suficient să verifici cel puțin o dată pe lună presiunea în roți – și să o corectezi dacă este nevoie! -, să echilibrezi roțile și să te asiguri la un service că sunt corect aliniate. Ca să scoți maximum de kilometri dintr-un set bun de anvelope, este indicat să le rotești, adică pe cele din față să le montezi pe spate și invers. Pentru că cei mai mulți dintre noi conducem mașini cu tracțiune față, cauciucurile de pe trenul-față sunt mai expuse uzurii decât cele din spate, cu atât mai mult cu cât sunt roți directoare. Dar toate aceste sunt sfaturi banale pe care le obții de la orice service sau manual de întreținere a mașinii.

Mi-am propus să vă împărtășesc câteva mici ponturi mai puțin cunoscute (dar utile și logice) despre întreținerea cauciucurilor, indiferent că ai Michelin sau altă marcă decentă, în cea mai bună stare.

I. Dacă ai de gând să lași mașina în parcare pentru multă vreme (de exemplu: pleci la muncă în străinătate pentru jumătate de an), există riscul ca toate cele patru anvelope să se aplatizeze în locul în care sunt în contact cu solul sau asfaltul, sub greutatea mașinii. Iar această aplatizare poate să ducă la deformarea permanentă a cauciucului sau cel puțin a structurii sale interne de rezistență, cu consecințe asupra ținutei de drum, ba chiar poate să crească pericolul de explozie în timpul rulării la viteze mari. Un mic pont pentru a preîntâmpina acest risc: pune pe cineva să miște mașina din loc măcar o dată la două luni. Este suficient să o împingă înainte sau înapoi cu un sfert de roată pentru a schimba „pata de contact” a cauciucurilor cu asfaltul. Alternând din când în când punctul în care pneurile suportă greutatea de circa o tonă mașinii eviți aplatizarea acestora, mai ales a celor din față unde este plasat motorul.

II. Spray pentru cauciucuri – se găsește aproape la orice magazin care vinde produse „cosmetice” pentru mașini, ba chiar am găsit și în unele benzinării, la prețuri între 15 și 25 lei. Prima oară m-am amuzat când am auzit că există spray pentru anvelope, dar m-am convins că sunt foarte utile nu doar dacă ai o mașină de fițe și ești obsedat să arate „bec”. Odată ce ai aplicat pe anvelope un astfel de spray, primul efect vizibil este că înviorează culoarea din fabricație a pneului, care din acel negru intens devine mai ternă în timp. Însă beneficiile unui spray pentru anvelope nu se limitează la simpla cosmetizare a învelișului exterior al pneului, ci în primul rând este vorba de protecția sa împotriva crăpăturilor și a fenomenului de putrezire uscată a cauciucului („dry rot”), în fapt o deteriorare severă a compoziției anvelopei sub influența factorilor de mediu. De asemenea, pelicula protectoare care rămâne pe suprafața pneului împiedică evaporarea sau spălarea unor compuși chimici ai cauciucului.

III. Atunci când alegi să nu circuli iarna cu mașina și să o lași la „iernat” pentru că nu vrei să schimbi cauciucurile de vară sau all-season cu unele de iarnă, este indicat să găzduiești mașina peste iarnă într-un garaj încălzit. Sau cel puțin într-o încăpere în care temperatura nu scade sub 0 grade Celsius și unde poți să ferești mașina de ger sau de ploaia înghețată. Nu doar vopseaua mașinii se protejează în acest fel, ci toate părțile ei exterioare, între care și cauciucurile. O anvelopă de vară care intră în contact cu condițiile brutale de iarnă va ajunge să se întărească, să-și piardă elasticitatea, iar când se mai încălzește afară vor apărea crăpături mai mici sau mai mai pe tot cuprinsul suprafeței de rulare. Aceasta înseamnă o predispoziție mai mare la explozie de cauciuc în cazul unei perforări la o viteză ridicată. Adică o simplă înțepătură de cui pe autostradă va face anvelopa ferfeniță. Ba mai mult, asfaltul este o suprafață care absoarbe căldura, așadar este foarte rău atunci când cauciucul îngheață pe el. Probabil că nu cu aceleași consecințe dramatice, dar la fel de imperios trebuie păstrate pneurile de iarnă la adăpost de canicula verii și de radiațiile solare (inclusiv razele ultraviolete). Cunosc o persoană care deține o mașină de familie echipată de vară și încă una de teren echipată de iarnă. Pe fiecare o protejează de condițiile meteo care nu îi sunt destinate.