parcare interzisa Bucuresti
Un scurt drum “per pedes” pe trotuarele din Bucureşti este o adevãratã cursã cu obstacole din cauza maşinilor parcate neregulamentar. Numai cã nu toţi dintre noi suntem atleţi şi putem ocoli cu dibãcie aceste blocaje pe care Primãria şi Poliţia le tolereazã.

Un Everest al parcării nesimțite: blochează și trotuarele, și strada

Un Everest al parcării de București: blochează și trotuarele pentru pietoni, și strada pentru circulația auto

Maşinile parcate adânc pe trotuare reprezintã reale obstacole pentru pietonii bucureşteni. În funcţie de “generozitatea” şoferului care parcheazã pe spaţiul rezervat pietonilor, poţi în cel mai bun caz sã te strecori ştergând cu pantalonii praful de pe oglindã sau de pe bara de protecţie sau poate chiar trebuie sã ocoleşti autoturismul, intrând pe spaţiul carosabil. Dar ce spune legea rutierã despre aceste cazuri? Ordonanţa de Urgenţã nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prevede, la articolul 177, alin. 1, urmãtoarele: “Se interzice oprirea sau staţionarea pe trotuare. Autoritatea competentã poate permite oprirea sau staţionarea, parţial sau total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacã rãmâne liber cel puţin un culoar de minimum 1,5 metri lãţime înspre marginea opusã pãrţii carosabile, pentru circulaţia pietonilor.”

O problemã ridicatã de mine şi în postarea Parchează pe pista mă-tii, nu pe cea de biciclete! este cã locurile de parcare din Bucureşti sunt mult sudbimensionate faţã de parcul auto de la ora actualã. parcare interzisa Bucuresti (4)Iar Primãria are obligaţia faţã de contribuabili sã le asigure acestora suficiente locuri special destinate parcãrii autovehiculelor. Dar nu este mai puţin adevãrat cã existã parcãri cu platã în Capitalã, la preţuri nu tocmai prohibitive (care îţi oferã şi o protecţie a autoturismului), dar pe care şoferii le evitã, preferând în schimb sã-şi înghesuie maşinile pe trotuar. Iar trotuarul este gratuit, cel puţin atâta timp cât Poliţia nu va lua mãsuri, ocazie cu care sã-şi rotunjeascã bugetul, prin aplicarea amenzilor cuvenite pentru aceastã faptã. Un exemplu este parking-ul subteran din spatele Hotelului Intercontinental, care este folosit în zilele sale bune la douã treimi din capacitate, în schimb trotuarele de pe strãzile adiacente sunt înţesate pe ambele pãrţi de maşini, în condiţiile în care circulaţia se desfãşoarã greoi, pe o singurã bandã.

parcare interzisa Bucuresti (9)Ca biciclist înfocat și în egală măsură șofer pasionat de condus sunt pentru o bunã înţelegere între conducãtorii auto şi pietoni, cãci circulaţia pe drumurile publice este un exerciţiu democratic. Rolurile între şoferi şi pietoni se pot inversa, astfel încât un comportament respectuos unii faţã de ceilalţi este atât în folosul unora cât şi al celorlalţi. Pe bulevardele largi, precum Decebal (fostul Victoria Socialismului), nu ridicã nici un fel de problemã parcarea pe un singur rând, în lateral, a autoturismelor, întrucât rãmâne o lãţime rezonabilã, de circa 2 metri, a trotuarului, pe care pietonii pot sã circule fãrã dificultate. În schimb, existã nenumãrate zone din Capitalã unde trotuarele sau pistele pentru biciclete au fost transformate abuziv în spaţii de parcare, în unele cazuri proprietarii “plantând” de la sine putere în asfalt bãri de metal care impiedicã alte autovehicule sã le ocupe acel loc. Asemenea practici, pe lângã faptul cã sfideazã cele mai elementare norme de bun simţ, sunt şi ilegale.

parcare interzisa Bucuresti (3)Oare cum se descurcã o persoanã aflatã în scaunul cu rotile, care gãseşte dintr-o datã drumul pe trotuar blocat de o maşinã al cãrui şofer a lãsat cu “mãrinimie” o breşã liberã de numai circa 20 centimetri? Dar un nevãzãtor care constatã la rându-i cã drumul îi este barat şi cã trebuie sã ocoleascã pe carosabil, punându-şi astfel viaţa în pericol printre maşini? Cum s-ar descurca printre obstacole un şofer nevoit sã meargã în cârje 2-3 luni, sã zicem, în urma unui accident de circulaţie auto? Sau cum îi învãţãm pe cei mici sã se deprindã a merge pe unde trebuie cãtre şcoalã, dacã întâlneşte pe drum trotuarele de pe ambele sensuri blocate în totalitate de maşini? Uneori nu putem intra în scara blocului unde locuim pentru cã maşinile sunt parcate prea apropiat. Oare cei care le parcheazã nu sunt tot locatari ai blocului?

Parcarea pe trotuar este un obicei de mult intrat în sângele şoferului din Bucureşti, iar dacã nu va fi combãtut prin aplicarea de amenzi şi în acelaşi timp nu i se vor oferi alternative viabile de parcare, atunci problema aceasta va continua sã dividã cetãţenii sau chiar sã genereze conflicte care vor arunca o umbrã asupra imaginii civice pe care Capitala unei ţãri membrã a Uniunii Europene încearcã sã o proiecteze în exterior.