Nicolas VouillozMultiplul campion mondial de raliuri Sébastien Loeb s-a format ca sportiv de performanță în gimnastică. La noi, fostul deținător al centurii de campion WBO la box, Mihai Leu, a câștigat în 2003 un titlul național de raliuri. Iată de ce nu este de mirat faptul că Nicolas Vouilloz, o legendă vie a curselor de ciclism downhill, “atentează” acum la gloria sportivă pe patru roți, în raliuri.

articol Auto Mondial 1 articol Auto Mondial 2 Alături de fostul pilot de F1 Stéphane Sarrazin, revelația raliurilor de asfalt din acest sezon se numește Nicolas Vouilloz. Francezul în vârstă de 28 ani și-a făcut mai întâi un nume în sportul cu pedale, specialitatea mountain-bike, înainte de a se lansa în raliuri. Sportivul nu are nici 30 de ani și se mândrește cu 10 titluri de campion mondial de coborâre, pentru că pe primul l-a cucerit la 16 ani. În 2002 obținea ultimul titlu pe două roți la Kaprun, dar mintea îi era deja la raliuri. La finele anului următor deja punea pe masă primul trofeu important pentru actuala sa carieră în raliuri: “Volanul Peugeot 206”, iar ca bonus a primit pe mână un bolid 206 preparat în limitele categoriei Super 1600, cu care a luat startul în “Rallye du Var” (Franța). Pe unele probe l-a devansat pe mult mai cunoscutul Simon Jean-Joseph, cel care a obținut în acel an titlul de campion al Franței la categoria Super 1600.

Câștigând cupa promoțională amintită, Vouilloz a semnat un contract pe doi ani cu echipa uzinei de la Sochaux, urmând să participe în paralel în campionatul francez cu un Peugeot 206 RC de grupa N și în campionatul mondial cu un 206 WRC aparținând echipei Bozian. Ba mai mult, la începutul anului 2004 a făcut parte din cercul select de piloți care au testat în Hexagon noul model Peugeot 307 WRC.

Nicolas Vouilloz (stânga) alături de Marcus Gronhölm, dublu campion WRC

Nicolas Vouilloz (stânga) alături de Marcus Gronhölm

Indispensabilă pentru participarea în WRC a fost bursa primită de la Federația Franceză a Sportului Auto. Dacă francezii au rămas la ora actuală fără un singur pilot în Formula 1, FFSA a decis că măcar în raliuri să se cânte “Marseieza” cât mai des la festivitățile de premiere. Cu titlul de amănunt bizar, să menționăm că reputata firmă japoneză de componente de biciclete Shimano continuă să îl sponsorizeze pe Vouilloz în noua sa carieră. Programul de acomodare cu Mondialul de raliuri alături de Bozian, limitat la 7 etape, a debutat la Monte Carlo, unde se instalează pe locul 10 în ierarhia primei probe. Apoi începe să alunece în clasament, pentru ca în final să alunece la propriu pe o porțiune de gheață și să încheie raliul cu mașina avariată. Alte două ieșiri în decor cu scântei s-au produs în Grecia și în Sardinia.

Între ele, însă, un prim raliu terminat, pe locul 12 în Germania, pe asfalt. În Marea Britanie ratează pentru puțin marcarea unui punct, clasându-se al 9-lea. Pe teren propriu, în Corsica, abandonează din cauza supraîncălzirii motorului, dar nu înainte de a-i impresiona pe spectatorii care îl cunoșteau deja de la competiția de mountain-bike din insulă, desfășurată în luna septembrie. Punctul de maxim al sezonului a fost Raliul Cataluniei, unde Nico realizat de două ori al doilea timp pe proba specială, iar la finele zilei secunde se găsea clasat în puncte la “general”.

Marcus Gronhölm, dublu campion WRC, testând un mountain bike Peugeot

Pilotul finlandez Marcus Gronhölm, dublu campion WRC, testând un mountain bike Peugeot

Participarea sa în campionatul francez a avut menirea de a promova kit-ul de grupa N pentru modelul Peugeot 206 RC (motor de 2 litri, două roți motrice), recent omologat FIA. Pentru a vă da seama de atenția de care se bucură Vouilloz, este relevant faptul că oficialii echipei Peugeot i-au găsit un nou navigator pentru 2004, în persoana lui Denis Giraudet, fostul copilot al campionului mondial de raliuri Didier Auriol. Giraudet l-a înlocuit pe David Fiorini, cel care l-a învățat pe fostul ciclist ABC-ul ralistic. În această formulă, Nicolas Vouilloz a repurtat cele mai importante succese ale carierei sale în automobilism: patru victorii de etapă în Intercontinental Rally Challenge și titlul de campion IRC în 2008. Un sezon 2009 mai slab, cu clasări pe podium dar fără victorii, l-a determinat pe francezul originar din Nisa să revină la competițiile pe două roți. În 2013 a fost unul dintre întemeietorii Enduro World Series, campionatul în care activează și în prezent.

Vouilloz cu tricoul de campion mondial, în culorile curcubeului

Nicolas Vouilloz în acțiune cu tricoul de campion mondial, în culorile curcubeului

Disciplina la care francezul Nicolas Vouilloz a fost de 10 ori campion al lumii, confiscând numărul de concurs 1, se numește “downhill” și este poate cea mai spectaculoasă formă de ciclism. Strict coborâre pe trasee montane, cu pante abrupte. Remarcați cât de cuprinzător este echipamentul de protecție obligatoriu: cască integrală, genunchere, cotiere, tibiere, etc.
La bicicleta din imagine, cursa suspensiei-față este de 19 cm! Ideea este să cobori cât mai repede fără să ieși de pe traseul marcat cu benzi specifice. Concurenții se lansează pe traseu unul câte unul, la intervale fixe, întocmai ca pe o probă specială de raliu.

Articole pe aceeași temă :
Mihai Marinescu în forjă pe Transfăgărăşan
Mountain-bike Alexander Wurz Edition