Drum comunal maci de campÎn weekend am ieșit la o tură de mountain bike în jurul Bălții Zimbru. Am încălecat pe șa la miezul zilei și am căutat drumuri de pământ sau pietriș, adică un antrenament în condițiile de căldură și suprafață de rulare de la Maratonul Vinului. Ca mai de ficare dată, județul Călărași mă surprinde și mă încântă cu lucruri sau peisaje pe care fie nu le-am mai văzut, fie nu le-am mai dat importanță până acum. A fost rândul florilor de câmp să-mi delecteze simțurile prin explozia de culori și mirosuri plăcute.

Macii de câmp mărginesc aproape toate drumurile din Călărași

Macii de câmp se găsesc pe toate drumurile din Călărași

La Turul Dunării pe bicicletă din urmă cu doi ani, un participant ardelean care a parcurs un traseu chiar pe lângă balta de pescuit Zimbru se declara dezamăgit că în zona de câmpie din sudul țării nu ai mare lucru de văzut. Desigur că Transilvania este minunată pe bicicletă, însă eu personal n-aș da Bărăganul pe Apuseni și nici Dunărea pe orice altceva de peste munți. Consider că fiecare parte a țării este fascinantă în felul ei și că este greșit să crezi că este frumos doar acolo unde te-ai născut.

M-am născut în București, dar iubesc cel mai mult Dobrogea și Bărăganul. Mă simt privilegiat că îmi este la îndemână să ajung în Călărași de câteva ori pe lună și recomand oricui să străbată județul pe bicicletă. Recent, în timp ce am înconjurat Iezerul Mostiștea pe drumuri neasfaltate, am întâlnit un spectacol de culori al macilor de câmp care cresc la tot pasul. Ai putea crede că cineva le împrăștie sămânța ca să obțină recoltă de maci, însă ei fac parte din flora spontană a câmpiei Bărăganului.

În esență, macul de câmp sau macul roșu (în denumire latinească Papaver rhoeas) este o buruiană care crește în culturile agricole, mai ales prin porumb, sau la marginea semănăturilor. Fiind o plantă cât se poate de nepretențioasă, are nevoie doar de mult soare și de un sol uscat. Așa cum am citit într-un excelent articol pe blogul Ierburi Uitate, macul este întrebuințat de mii de ani. După ce se usucă și cad petalele roșii, rămâne o capsulă unde semințele, la început albe, se maturează până la mijlocul verii.

Capsulele macului conțin semințe comestibile

Capsulele macului roșu conțin semințe comestibile

Când semințele devin negre, sunt bune de mâncat ca atare, fiind chiar hrănitoare. Din perspectiva sportivului, poți să ronțăi semințe de mac fără riscul de a fi depistat pozitiv la orice control antidoping sau antidrog. Semințele uscate ale macului roșu au un conținut foarte scăzut de alcaloizi narcotici sau substanțe psihoactive.

Ar fi nevoie să consumi cantități industriale de semințe de mac pentru a ieși la analize. Este adevărat că opiul brut, care conține morfină și codeină, se extrage din mac, însă dintr-un soi aparte – macul opiaceu (Papaver somniferum).

Și oricum, opiul nu se extrage din semințele uscate, ci din capsulele încă verzi care produc un lichid lăptos (latex) atunci când sunt crestate cu briceagul. Iar macul roșu nu face parte din categoria etnobotanice. Este o splendoare a Bărăganului.