Cycling AnatomySăptămâna trecută am primit prin curier de la Okian.ro o carte pe care mi-am dorit-o din curiozitate doar văzându-i pe net titlul și coperta: Cycling Anatomy.

Sunt cărți bune pe care atunci când îmi pică în mână le citesc dintr-o suflare, regret că se termină și apoi le așez într-un loc vizibil din bibliotecă, eventual le recitesc după ani.

Am citit „Cycling Anatomy” în mare viteză, ca pe toate cărțile fascinat, însă diferența este că nu va ajunge prea curând să stea în rafturile bibliotecii mele. Cred că, în viitorul previzibil, această carte va sta pe noptieră, pe birou și în rucsacul cu care merg la sală.

Este genul de carte care nu doar se citește și atât, ci se consultă permanent după ce o citești. Și am de gând să mă ghidez după ea în pregătirea pentru maratoane de MTB și orice se mai ivește în următorii doi ani.

„Cycling Anatomy” este apărută în 2009 sub semnătura lui Shannon Sovndal, un autor american cu nume norvegian și prenume irlandez, care la momentul apariției cărții era medicul echipei Garmin-Chipotle.

Așadar, pe lângă diplomele în medicină, tipul știe foarte multe despre ciclismul de performanță. De altfel, prefața cărții este semnată de un sportiv pe care Sovndal l-a antrenat: fostul ciclist profesionist Christian Vande Velde (retras în 2013), cândva domestique al lui Lance Armstrong la echipa US Postal.

Cartea este despre cum să te antrenezi pentru ciclism la sala de forță. Orice sportiv cu ambiții în sportul cu pedale știe că antrenamentul pe bicicletă nu este suficient ca să progreseze. Cel puțin în zilele nefavorabile antrenamentului de șosea (ploaie, vânt, caniculă, trafic intens, etc), ședințele de sală sunt indispensabile pentru a lucra țintit pe anumite grupe de mușchi, în alte condiții decât în șa.

Shannon OKIAN.roSovndal precizează de la bun început că natura antrenamentului de sală pentru ciclism este fundamental diferită de bodybuilding, așadar să nu-ți imaginezi că urmând programul de exerciții din carte vei ajunge să arăți ca Arnold Schwarzenegger pe bicicletă. Musculatura supradimensionată este un balast care te încetinește.

Însă am citit un lucru care m-a pus pe gânduri: sportivii care se limitează la mersul pe bicicletă prezintă un risc crescut de osteoporoză! Din cauză că natura cursivă a pedalării, non-impact la nivelul articulațiilor, pune foarte puțină presiune asupra oaselor, care în timp devin fragile.

Motiv pentru care Sovndal militează pentru antrenamentul cu greutăți la sală, care sporește mineralizarea oaselor, întărind structura osoasă. Nu doar câștigi forță și rezistență în șaua bicicletei, ci mai ales ai o serie de beneficii de sănătate pe termen lung. Apreciez foarte mult abordarea care pune accentul pe echilibru în antrenamentul de sală pentru ciclism, în special modul cum este demontat mitul conform căruia picioarele și fesierii sunt singurele grupe de mușchi cu adevărat importante în sportul pe două roți.

Shannon Sovndal - Cycling AnatomyCartea este structurată pe 9 capitole, începând cu cel care explică biomecanica din spatele mersului pe bicicletă și continuând cu fiecare grupă de mușchi, de la brațe, gât și umeri până la picioare. Concepția lui Sovndal este că nicio grupă de mușchi nu este mai importantă decât oricare alta.

Deci n-ar trebui să sari peste niciun capitol atunci când vrei să te antrenezi la sală „ca la carte”. Remarcabil de practic la Cycling Anatomy este că pe fiecare pagină de stânga este prezentat un exercițiu de fitness, iar pe pagina din dreapta îți arată beneficiile acelui exercițiu din perspectiva ciclistului, indicând mușchiul folosit în diferite momente ale cursei (de exemplu: sprint, cățărare, contratimp). Și ai 200 de pagini!

Nu pot trece totuși cu vederea un oarecare minus al acestei cărți: faptul că tratează exclusiv ciclismul de șosea – chiar dacă foarte detaliat – fără însă nicio referire la alte ramuri ale sportului cu pedale, precum ciclocros ori velodrom. Sau mountain-biking, fenomenul care care a prins foarte mult în România în ultimii ani. Oricum, stăpânind sutele de exerciții descrise medical și științific în această carte, vei ajunge la un nivel de expert la care deja intuiești ce îți mai lipsește din antrenamentul zilnic pentru MTB cross-country sau downhill.

Cycling Anatomy te convinge cu argumente riguroase că antrenamentul de sală este foarte util pentru ciclism și nu însemnă doar „a trage de fiare”. Ediția tipărită (engleză) costă 95,99 lei pe Okian.ro și îi merită cu prisosință! Cartea aceasta îți va schimba complet modul în care privești mersul pe bicicletă.

Alte articole pe aceeași temă :
Cărți despre ciclism de la Okian

Biblioteca biciclistului: „It’s all about the bike”