Bike The Nobel Prize for Peace 2016
Premiul Nobel pentru Pace ar trebui să fie acordat în anul 2016 bicicletei noastre cea de toate zilele.

Subscriu înrutotul campaniei lansate în acest sens de realizatorii emisiunii „Caterpillar” (Omida) de la Rai Radio2 din Italia, printr-o petiție online pentru susținerea candidaturii. Argumentul lor este că bicicleta reprezintă un simbol al păcii, cu aplicabilitate în practică. Bicicleta este cel mai mijlocul de transport cel mai eficient energetic, nu generează războaie pentru controlul zăcămintelor de petrol, iar utilizarea ei pe scară largă reduce mortalitatea rutieră. Candidatura bicicletei va fi depusă printr-o călătorie pe două roți până la Oslo, în Norvegia, acolo unde își are sediul comisia care evaluează și decide către cine se îndreaptă în fiecare an Premiul Nobel pentru Pace, acordat începând cu 1901.

Campania de susținere a candidaturii bicicletei se desfășoară sub sloganul „Bike The Nobel” și este mai mult decât un simplu artificiu de publicitate pentru emisiunea radiofonică din Italia. Pe lângă interesul generat pe Internet prin rețelele de socializare Facebook și Twitter (hashtag #BikeTheNobel), presa internațională a început să ia în serios și să relateze despre inițiativa italienilor. De dimineață am văzut un reportaj la CNN, iar BBC a publicat o știre pe această temă în fluxul său online cotidian.

banner-bike-the-nobel 2016„Bicicleta este cel mai democratic mijloc de transport disponibil umanității”, declară cei doi amfitrioni de la Rai Radio2, Massimo Cirri și Sara Zambotti. Deși poate părea ideea unor visători, aș lua în serios inițiativa lor, mai ales că bicicleta este la loc de respect în țările Europei nordice, unde se decernează Premiul Nobel pentru Pace. Ceremonia acordării premiului are loc la Oslo în fiecare an, pe 10 decembrie, în prezența Regelui Norvegiei.

De obicei, Premiul Nobel pentru Pace îi revine unei persoane cu merite deosebite în promovarea păcii, dar uneori este acordat unei organizații, cum a fost cazul în 2015, când i-a revenit Cvartetului pentru Dialog Național din Tunisia – un grup de persoane și instituții civice care a salvat această țară de la război civil după revoluția din 2011. Niciodată nu a fost acordat până acum Premiul Nobel pentru Pace unui obiect, însă nominalizările tind să aibă mare încărcătură simbolică, astfel că în contextul actual în care schimbările climatice au intrat în mod prioritar pe agenda liderilor politici mondiali, candidatura bicicletei are șanse de succes pentru 2016.

Mi-a plăcut în mod deosebit un argument menționat în manifestul pe care italienii au fundamentat candidatura bicicletei: fiecare kilometru pedalat aduce societății un beneficiu de 16 eurocenți, în timp ce un kilometru la volanul automobilului provoacă o pagubă de 10 eurocenți. Calculul a fost făcut în cadrul unui studiu din Danemarca, luându-se în considerare toate îmbolnăvirile cauzate de poluare, distrugerea drumurilor, cheltuielile cu daunele auto, etc. puse în balanță cu beneficiile de sănătate aduse de practicarea zilnică a sportului, costul modic și impactul de mediu foarte redus al bicicletei.

Industriașul norvegian Alfred Nobel, cel care a lansat premiul anual pentru promotorii păcii mondiale, era un împătimit al bicicletei, la fel și Albert Einstein, laureat al Premiului Nobel pentru Fizică (1921).

Pe lista laureaților Premiului Nobel pentru Pace îl întâlnim în dreptul anului 1986 pe Elie Wiesel, un american născut la Sighetul Marmației în România, iar în 2009 laureatul a fost președintele Statelor Unite, Barack Obama. Mai recent, în 2014, comitetul norvegian a acordat distincția unei adolescente de 17 ani, Malala Yousafzai, supraviețuitoare a unui atentat pus la cale de talibani în Pakistan.

Alte articole pe aceeași temă :
Bicicleta este cel mai economic mijloc de transport

Velo-gunoierul sau strânsul gunoaielor ca hobby