Mărturisesc că nu știam la ce să mă aștept atunci când am comandat de la Okian.ro cartea Complete Bike Book scrisă de Chris Sidwells, un autor specializat pe care îl știam prin prisma cărților sale despre ciclismul de performanță. Pe lângă volumele publicate în nume propriu sau autobiografiile unor mari sportivi (ex: Chris Boardman) pe care supervizează, Sidwells scrie editoriale în ziare sau în revistele de specialitate, este intervievat la televiziunile în limba engleză ca expert al Turului Franței, ba chiar este și un talentat fotograf. Numele său este familiar celor care consumă ciclism tot anul, nu doar în iulie.

Complete Bike Book by Chris Sidwells, Chris BoardmanÎn România numim cu larghețe „experți” o serie de comentatori ca Manolo Terzian sau Alex Hovco de la Eurosport România, doi tipi care văd biciclete doar la televizor și doar din țări străine, iar la ei documentarea se rezumă la Wikipedia și… rețete. Chris Sidwells este un expert al ciclismului în cel mai adevărat și pur sens al cuvântului. Nu aveam absolut nicio urmă de îndoială în această privință.

Întrebarea în legătură cu Complete Bike Book era următoarea: poate Chris Sidwells să scrie o carte generalistă despre bicicletă, mai exact despre utilizarea ei în alt scop decât cel sportiv sau de mare performanță? Cu alte cuvinte, o carte utilă începătorului sau inițiatului care nu visează să ruleze în pluton cu Alberto Contador, ci privește bicicleta ca mijloc de transport în oraș sau pentru ture cicloturistice prin țară ori practică ciclismul de weekend ca sport recreațional. O carte pe care să o prețuiască în special aceia care nu au acasă o garderobă ticsită cu haine din fibră de lycra.

Nedumerirea mea a ținut mai puțin de două zile, adică atât cât a durat expedierea prin curier de la Okian.ro la mine acasă. Inutil să mai menționez că am abandonat orice altă activitate pe ziua respectivă și că a doua zi am luat cu mine cartea la birou.

Ilustrul ciclist englez Chris Boardman i-a întors favoarea tizului Sidwells și a scris prefața acestei cărți. Dar asta e printre puținele referințe la competițiile profesioniste ale sportului cu pedale. Complete Bike Book își ia foarte în serios cuvântul „complet” din titlu și tratează exhaustiv fenomenul pe două roți. În 240 de pagini! Ai un capitol foarte interesant despre cum să înveți un copil să meargă pe bicicletă, cu un pont pe eu însumi l-am folosit intuitiv ca instructor de ocazie pentru un puști: i-am demontat pedalele și l-am pus să se obișnuiască mai întâi să-și mențină echilibrul dinamic în șa împingând pământul cu piciorul, și abia apoi să prindă viteză pedalând.

Complete Bike Book - spread 5Cartea tratează toate tipurile de biciclete, de la tot mai specializatele mountain-bike până la tandemuri. Oferă sfaturi practice la achiziționarea unei biciclete, a echipamentului pentru fiecare anotimp, un ghid de siguranță rutieră pentru bicicliștii urbani sau pentru cei care vor să-și descopere țara făcând cicloturism.

Personal, cel mai mult am apreciat indicațiile referitoare la atacarea eficientă a virajelor (chiar și a gropilor), pe diferite tipuri de biciclete și de suprafețe de rulare. Sfaturile sunt însoțite de fotografii în mișcare și de scheme care te ajută să înțelegi forțele fizicii care acționează în situațiile date. Alții vor aprecia probabil la fel de detaliatul instructaj privind reglajele și întreținerea bicicletelor.

Dacă la Cycling Anatomy am resimțit faptul că toată cartea se referă doar la cursiera de șosea, la Complete Bike Book îmi este greu să-mi dau seama ce lipsește. Poate că îmi doream un capitol aparte despre cele mai frecvente accidentări pe bicicletă, o pagină care să dezvăluie câteva statistici medicale legate de incidența fracturilor la bicicliști (bănuiala mea este că fracturile cele mai comune sunt cele de antebraț și/sau claviculă). Dar asta doar pentru că am încercat să caut nod în papură. Chris Sidwell a avut însă grijă să includă în această carte toate celelalte informații cu adevărat utile.

Un cioban de pe lângă Sibiu mi-a spus cândva că el „înțelege oaia”, prin asta vrând să spună în sens larg că înțelege oieritul, fenomenul transhumanței, facerea brânzei, etc. Parafrazându-l, afirm cu toată convingerea după, ce am citit Complete Bike Book din scoarță în scoarță, că și Chris Sidwell „înțelege bicicleta” în toate formele de manifestare ale sportului cu pedale.

OKIAN.roComplete Bike Book costă 49,99 lei pe Okian.ro și este doar una dintre multele cărți despre ciclism, și despre sport în general, disponibile în această librărie virtuală cu sediul la Brașov. Cele mai multe sunt în engleză sau în alte limbi de circulație europeană, însă toate sunt tipărite în condiții grafice deosebite. Genul de cărți bune care înnobilează o bibliotecă personală sau care care te scot din impas atunci când trebuie să faci un cadou cuiva pretențios căruia fie nu-i lipsește nimic, fie îi cunoști doar un hobby.

Alte articole pe aceeași temă :
Biblioteca biciclistului: Cycling Anatomy

Cărți despre ciclism de la Okian
Biblioteca biciclistului: „It’s all about the bike”